Terug

Themapakket | Groep 7-8 | De koffer, leesboeken bovenbouw
maandag 10 maart 2025 - maandag 14 april
Categorie Leesplezier
Groep Groep 7, Groep 8
Tags Burgerschap Themapakket
Prijzen
  • Reservering gratis
Beschikbaarheid volgeboekt

Inschrijven op de wachtlijst

Download Toevoegen aan agenda
Terug

Themapakket | Groep 7-8 | De koffer, leesboeken bovenbouw

Een klassikaal project waarin je samen (voor)leest over hoe het is om te moeten vluchten uit je land.

Verhalen kunnen een krachtig hulpmiddel zijn om maatschappelijke onderwerpen te bespreken. Via verhaalpersonages leren kinderen zich verplaatsen in anderen. Zo ontstaat meer empathie, begrip en respect voor elkaar. De betrokkenheid en het begrip voor de wereld om hen heen wordt vergroot. Dit project biedt je de kans om met de hele klas of zelfs schoolbreed aan de slag te gaan met het actuele thema hoe het is om te moeten vluchten uit je land.

In de koffer zitten 34 diverse boeken zodat er voor elk kind een geschikt boek bij zit. Nadat de kinderen de boeken gelezen hebben, zijn er verschillende verwerkingsopdrachten waar de kinderen in groepjes mee aan de slag kunnen. Ze werken aan leesbegrip, leesplezier, presenteren en samenwerken.

Bij de koffer kun je gebruik maken van een padlet met daarin passende educatieve filmpjes, films en activiteiten.

Er is ook een koffer voor groep 5 of 6. En eentje voor de onderbouw. Deze is gevuld met prentenboeken.

Wil je de koffer aanschaffen? Dat kan. Klik hier voor meer informatie en het plaatsen van een aanvraag.

Wil je digitaal lezen? Deze koffer bevat 13 verschillende titels zodat er voor elk kind een geschikt boek bij zit. Nadat de kinderen de boeken gelezen hebben, zijn er verschillende verwerkingsopdrachten waar de kinderen in groepjes mee aan de slag kunnen. Ze werken aan leesbegrip, leesplezier, presenteren en samenwerken. Na aanvraag ontvang je van jouw mediacoach meer informatie.

Reacties leerkrachten

  • "De kinderen werden al nieuwsgierig van de koffer zelf. Om klassikaal over hetzelfde thema te lezen geeft een aanzet tot het voeren van diverse gesprekken over dit onderwerp. Kinderen krijgen een kijkje in het leven van een vluchteling, bij sommige kinderen maakte dit erg veel indruk. Een meisje besloot zelf een verhaal te schrijven. Een ander had wat meer tijd nodig om het juiste boek te vinden, maar de variatie in de koffer maakte dit ook mogelijk. Wat ook weer als voordeel had dat sommige kinderen meerdere boeken uit ‘de koffer’ hebben gelezen." (groep 7)

Voorbeelden van verwerkingsopdrachten
Koffer1.jpg koffer2.jpg koffer3.jpg

Inschrijven op de wachtlijst